Saturday, March 7, 2009

Sistem LRT di Sarawak ?



Berita tentang LRT yg bakal sahabat2 sekalian baca ini penulis salin dar Akhbar Borneo Post iaitu akhbar yang banyak memaparkan perkembangan tentang negeri sarawak. Setelah 45 tahun Sarawak merdeka (16 September bersama Sabah), nampaknya, pemimpin politik sarawak bijak memanfaatkan situasi semasa politik negara berbanding politikus bee end sabah yang rasuah dan mementingkan diri. lihat sahaja di Sarawak, walaupun bee end memerintah, namun Umno diharamkan memasuki bumi Kenyalang walaupun pernah diusahakan oleh mahathir selepas pilihan raya umum 1999. berbalik pada berita LRT ini, Sarawak nampaknya lebih maju dan pantas dalam soal pembangunan berbanding Sabah walaupun tarikh kemerdekaannya sama dan keluasan sarawak lebih luas berbanding Sabah.

Secara logiknya, Sabah sepatutnya sama-sama maju ataupun lebih maju berbanding sarawak kerana Umno wujud di sabah sejak tahun 1991. bukankah presiden umno itu perdana menteri msia? ada kuasa dan banayk diut pulak tuh. nah, patutnya sabah wajar memanfaatkan ruang itu. soalnya ialah ke mana perginya peluang dan ruang itu? apakah selama ini sabah tiada wang? ke mana perginya hasil balak dan minyak sabah selama ini?

Penulis tidak bermaksud membanding2 antara sabah dan sarawak tetapi sepatutnya setiap negeri di Malaysia wajar mendapat haknya yg sebenar. Jika hasil ekonomi Sabah dan Sarawak disalurkan secara telus dan jujur oleh pemimpin bee end, kedua2 negeri ibi tidak miskin seperti yang kita lihat pada hari ini.

Selama 23 tahun pemerintahan mahathir, di katakan hasil Sabah banyak di gunakan untuk membina putrajaya dan cyberjaya yang sehingga kini belum siap sepenuhnya dan kerajaan bee end masih berhutang berbilion2 ringgit. Fakta yang harus difikirkan oleh kita bersama ialah Sabah, Sarawak dan Terengganu adalah negeri pengeluar Minyak Malaysia. Persoalan yg bermain di minda ini ialah, kenapa ketiga2 negeri ini masih miskin? ke mana semua hasil minyak itu ya?

p/s: Zakat fitrah Sabah pada tahun ini ialah RM 7.70 dan di katakan antara yang tertinggi berbanding sebelum ini. Kadar tersebut berasaskan sukatan 2.7 kilogram beras yang dimakan oleh majoriti penduduk Sabah itu meningkat RM2.50 berbanding RM5.20 seperti yang ditetapkan tahun lalu.

KUCHING: Rakyat Sarawak mungkin berpeluang menggunakan perkhidmatan pengangkutan yang lebih moden - Sistem Transit Aliran Ringan (LRT) selepas laporan keseluruhan kajian mengenai perkara itu disiapkan pada Januari 2009, kata Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Seri Lajim Ukin.

Beliau berkata, kajian sama yang dikendalikan oleh sektor swasta dilantik oleh kementerian itu telah mula dibuat sejak awal tahun ini dan dijangka berakhir pada Januari 2009, turut dijalankan di Sabah.

“Dalam usaha untuk memperkasakan industri pengangkutan awam di negara ini, Sarawak turut disenaraikan sebagai antara negeri yang sedang dalam kajian untuk membangunkan LRT.

“Kementerian akan melantik konsensi swasta untuk melaksanakan pembinaan LRT jika keputusan kajian menjurus kepada keperluan ini, tetapi ia juga bergantung kepada kelulusan Kerajaan Negeri,” katanya ketika ditemui pemberita selepas menghadiri majlis berbuka puasa dan sembahyang berjemaah di sebuah hotel terkemuka di sini, semalam.

Ditanya lokasi sebenar kajian berkenaan dilakukan, Lajim memberitahu tinjauan sedang dijalankan di bandar raya ini.

Menurutnya lagi, laporan penuh mengenai tinjauan berhubung perkara itu (pembinaan LRT) turut memuat-kan aspek keselamatan, alam sekitar, kesesuaian lokasi dan pendapat masyarakat umum.

Dalam pada itu, beliau memberi jaminan akan memberi perhatian serius dalam usaha untuk meningkatkan imej pengangkutan awam di negeri ini yang disifatkannya masih sedikit ketinggalan berbanding di Semenanjung Malaysia.

“Situasi yang dialami oleh industri pengangkutan awam di Sabah dan Sarawak hampir sama iaitu kemudahan jalan rayanya yang terhad serta masih bergantung kepada pengangkutan sungai,” katanya sambil menambah, keadaan itu menyebabkan tidak ramai pihak yang berminat melibatkan diri dalam industri pengangkutan awam.

Lajim juga menasihati semua pegawai dan kakitangan jabatan dan agensi di bawah kementeriannya supaya sentiasa memberi kerjasama kepada Kerajaan Negeri agar lebih mudah dalam membuat perancangan ke arah meningkatkan tahap perkhidmatan pengangkutan awam di kawasan masing-masing.

Hadir sama, Timbalan Speaker Dewan Rakyat Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar dan Pengarah Jabatan Peng-angkutan Jalan (JPJ) Sarawak Hamed Akob.-http://masdarwahid.blogspot.com/

No comments: