Monday, August 31, 2009

FUCK! harga minyak naik lagi!

Minyak petrol RON95 yang menggantikan RON92 dijual pada harga RM1.80 seliter dan RON97 pada RM2.05 seliter mulai esok, kerajaan mengumumkan di sini hari ini.

Dipercayai, kenaikan kali ini akan membuatkan kemarahan rakyat kembali semula dan bakal menjana protes sekali lagi.

Ini kerana, barangan keperluan harian sebagaimana biasa akan naik menjelang hari perayaan nanti.

"Kenaikan harga minyak akan menambahkan lagi beban rakyat,"



Tip-tip Bagaimana Menjadi Jutawan Daripada Al-Quran

Tip-tip Bagaimana Menjadi Jutawan Daripada Al-Quran
Tip-tip Bagaimana Menjadi Jutawan Internet Daripada Al-Quran

Mahmud Ibn Labid r.a. pernah berkata, bahawa beliau mendengar Rasulullah bersabda, “Dua perkara yang tidak disenangi oleh anak Adam. Mati, padahal mati itu adalah lebih baik dari dugaan (kesesatan). Harta yang sedikit, padahal harta yang sedikit meringankan hisab. [1]

Namun sekiranya anda ingin juga menjadi seorang jutawan, Allah s.w.t telah berfirman di dalam surah An-Nuur ayat 37 hingga 38, “(Ibadat itu dikerjakan oleh) orang-orang yang kuat imannya yang tidak dilalaikan oleh perniagaan atau berjual-beli daripada menyebut serta mengingati Allah, dan mendirikan solat serta memberi zakat; mereka takutkan hari (kiamat) yang padanya berbalik-balik hati dan pandangan.”

“(Mereka mengerjakan semuanya itu) supaya Allah membalas mereka dengan sebaik-baik balasan bagi apa yang mereka kerjakan, dan menambahi mereka lagi dari limpah kurniaNya; dan sememangnya Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya dengan tidak terhitung.”

Bermaksud, dengan mengingati Allah, mendirikan solat, memberi zakat dan sedekah, takutkan hari kiamat kerana akan diadili, seseorang itu akan mendapat limpah kurnia Allah dan pembalasan yang paling baik. Allah sesungguhnya satu-satunya sumber segala rezeki dan Dia akan menambahkan kurniaNya kepada hamba yang mempunyai ciri-ciri seperti di atas.

Kajilah Al-Quran dengan sebenarnya-benarnya, kerana tips untuk menjadi jutawan banyak terdapat di dalam Al-Quran. Terjemahan Al-Quran bermodalkan RM20 di pasaran. Menurut Abu Said r.a., Allah berfirman di dalam sebuah hadith qudsi, “Sesiapa yang disibukkan oleh Al-Quran daripada berzikir dan meminta kepadaKu, maka Aku akan memberikan kepadanya sesuatu yang lebih utama daripada diberikan kepada orang yang meminta kepadaKu” [2]

Sekiranya anda bukan berniat untuk menjadi jutawan, tetapi sekadar ingin hidup sederhana, beribadat kepada Allah. Serta dalam masa yang sama tidak mahu mempunyai bebanan hutang dan dikurniakan kecukupan dalam semua perkara, amalkan membaca Surah Al-Waqiah setiap malam. Menurut Ibnu Mas’ud, Rasulullah s.a.w telah bersabda, “Sesiapa yang membaca surah Al-Waqiah pada setiap malam, ia tidak akan ditimpa kemiskinan selama-lamanya.”[3]

Sekiranya anda sekarang berada di dalam keadaan terdesak, ditimpa kesusahan, memerlukan “fast-cash” untuk sesuatu perkara mustahak, maka ikutlah petua Rasulullah s.a.w. Di dalam sebuah hadith yang diriwayat oleh Huzaifah r.a., apabila Rasulullah s.a.w mengalami kesulitan, beliau akan segera mengerjakan solat.[4] Solat yang dimaksudkan adalah solat sunat. Ini adalah selaras dengan firman Allah di dalam surah Al-Baqarah ayat 45, “Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk”.

Di dalam riwayat lain diceritakan oleh Abdullah bin Salam r.a., ketika keluarga Rasulullah menghadapi sebarang kesempitan rezeki, beliau akan memerintahkan mereka mendirikan solat dan membaca ayat 132 surah Taha.[5]Firman Allah di dalam ayat berkenaan, “Dan perintahkanlah keluargamu serta umatmu mengerjakan sembahyang, dan hendaklah engkau tekun bersabar menunaikannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, (bahkan) Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan (ingatlah) kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa.”

Kebanyakkan yang mengamalkan tip ini mendapat kemurahan rezeki yang luas dan “low profile”. Mereka tidak terburu-buru dan tergesa-gesa dalam mengejar kesenangan. Kebanyakkan mereka akhirnya menjadi komited dalam beribadat atau melakukan aktiviti dakwah. Mereka hanya melakukan sedikit pekerjaan dunia, namun kurnia yang diperolehi melebihi apa yang mereka kerjakan.

Wallahu’alam.

Wednesday, August 26, 2009

laksanakan hukum Allah

Kartika tetap tunggu hukuman sebat, tidak mahu kemuka rayuan
Selasa Ogos 25, 2009 http://mstar.com.my
http://2.bp.blogspot.com/_dGNJnQjTgqs/SoOAYQF7GmI/AAAAAAAAAKg/25YxOIqtrmI/s400/ne_01_1.jpg

SUNGAI SIPUT: Kartika Sari Dewi Shukarno tetap dengan keputusannya tidak mahu mengemukakan rayuan dan nekad menunggu pelaksanaan hukuman sebat kerana meminum arak dijalankan terhadap dirinya menjelang Aidilfitri ini.

Kartika Sari Dewi, 32, berkata beliau akan menunggu keputusan secara hitam putih daripada Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) berhubung kedudukannya berikutan penangguhan hukuman itu bagi menghormati bulan Ramadan.

"Mereka (JAIP) kata selepas Ramadan, takkan saya mengatasi tindakan mereka. Biar JAIP mengeluarkan dan membuat keputusan hitam putih. Saya tetap macam ini, dengan keputusan saya dan tunggu keputusan JAIP. Ini keputusan saya. Saya beri masa kepada JAIP (untuk melaksanakan hukuman sebat), selepas Ramadan ini kita lihat macam mana," katanya ibu kepada dua anak kepada pemberita ketika ditemui di rumahnya di sini hari ini.

Kartika Sari Dewi dan anggota keluarganya bertemu dengan Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria di pejabat Mufti hari ini bagi mendapat nasihat dan pandangan berhubung kes dan kejadian yang berlaku.

Beliau berkata Harussani menasihatinya supaya bertenang dan bersabar menunggu penyelesaian terbaik berhubung kes berkenaan. "Mufti kemudian menelefon Ketua Hakim Syariah di Perak supaya menghubungi (Ketua Hakim Syariah) Pahang untuk berbincang bagaimana menyelesaikan masalah saya ini.

"...saya dapat luahkan kepada Mufti, dan memang saya menangis di hadapannya apabila beliau bertanya kenapa saya tidak mahu merayu (sebelum dijatuhkan hukuman)... beliau memang memahami saya...saya jelaskan semua kepada Mufti," katanya.

Mengenai nasihat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak supaya mengemukakan rayuan, Kartika Sari Dewi berkata beliau amat menghormati pandangan itu.

"Saya menghormati pandangan Datuk Seri Najib atas keprihatinan beliau tetapi saya tetap dan nekad dengan keputusan saya (menjalani hukuman sebat)," katanya.

Kartika Sari Dewi berkata sebelum hukuman dijatuhkan oleh mahkamah, dia telah menyesal dan insaf serta berpendirian muktamad tidak mahu membuat rayuan. "Sebelum meminta nasihat daripada Mufti iaitu ketika saya buat keputusan saya rela disebat, saya jumpa ulama dan mereka kata saya telah membuat keputusan yang waras dan ada tempatnya," katanya.

Ketika ditanya mengenai beberapa pandangan badan bukan kerajaan (NGO) yang tidak bersetuju dengan hukuman sebat oleh mahkamah dan memintanya mengemukakan rayuan, wanita itu berkata keputusan untuk menjalani hukuman sebat itu tidak akan berubah.

Kartika Sari Dewi berkata beliau percaya kepada agama Islam kerana Islam itu lembut dan JAIP tahu apa yang dilakukan adalah mengikut panduan dan hukum Islam.

Semalam, penangguhan hukuman sebat terhadap Kartika Sari Dewi dikeluarkan di Kuantan, Pahang oleh Ketua Hakim Syarie negeri, Datuk Abdul Rahman Yunus bagi menghormati bulan Ramadan.

http://4.bp.blogspot.com/_dGNJnQjTgqs/SoOAt1SnGKI/AAAAAAAAAKo/O2WMWNarn4g/s400/info.jpg

Kartika Sari Dewi dijatuhkan hukuman denda RM5,000 dan enam sebatan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan pada 20 Julai lepas selepas mengaku salah meminum arak sebuah hotel di Cherating pada 11 Julai 2008.

Pada 18 Ogos, Hakim Syarie Datuk Abdul Rahman Yunus, memerintahkan beliau ditahan berkuat kuasa semalam bagi tempoh tujuh hari untuk melaksanakan hukuman sebatan itu. Kartika Sari Dewi adalah wanita pertama yang akan disebat akibat kesalahan meminum arak di negara ini. BERNAMA

help me

http://www.itechnews.net/wp-content/uploads/2008/05/sony-bravia-v4500-hdtv.jpg

help me to get this! just click here

Sunday, August 23, 2009

rintihan saudara seagama-free quran mp3

http://bariisiyobasto.files.wordpress.com/2007/10/dua.jpg
a message from free quran mp3 owner:

Site Operator's Plea for Du'a

My 3 year old son, Zayd, was diagnosed with T-cell leukemia. He is undergoing treatment (chemotherapy) now.

I humbly ask for a little of your time and kindness to make du'a to Allah s.w.t for my son to be fully and speedily cured and for his event-free return to good health and long life; insyaAllah.

JazakAllah Khair.

here's the link to the page: click here

Friday, August 21, 2009

pengumuman puasa ramadhan 2009

UMNO tidak suka Ulama

syurganraka





Ketua Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasaruddin Tantawi kesal dengan tindakan majlis fatwa yang sanggup dipergunakan pihak tertentu untuk kepentingan politik mereka.

Menurut beliau, media arus perdana bersikap tidak telus dan tidak adil dengan memanipulasi kenyataan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat berkaitan dasar perjuangan Umno yang tidak menjurus ahlinya ke arah syurga justeru banyak melakukan kezaliman terhadap rakyat seperti amalan rasuah, menahan dan menuduh individu tanpa soal-siasat dan sebagainya.

Kenyataan media arus perdana yang tidak merujuk kepada ucapan tok guru adalah satu tindakan yang tidak amanah dan menyalahi etika.

Ini tidak lain hanyalah sebahagian taktik kotor BN untuk mengalih perhatian pengundi menjelang pilihan raya kecil Permatang Pasir dengan menyerang peribadi tok guru.

Tambahan lagi, pelbagai tafsiran serta kenyataan balas oleh ahli agama dan akademik lain dibuat hanya berdasarkan andaian tidak berasas masing-masing tanpa merujuk maksud sebenar ucapan tok guru.

next;

Tok Guru sedia bersemuka dengan Majlis Fatwa

Mursyidul Am Pas, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata beliau sedia bersemuka dengan Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Kebangsaan berhubung kenyataannya bahawa ajaran Islam yang diamalkan UMNO tidak boleh membawa penyokong parti itu ke syurga.

“Saya sedia berjumpa dengan pihak berkenaan untuk menjelaskan perkara sebenar di sebalik kenyataan saya itu bagi mengelakkan kekeliruan yang timbul,” katanya ketika mengulas keputusan Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Kebangsaan bahawa kenyataannya sebagai salah dan menyeleweng daripada ajaran Islam sebenar.

Menteri Besar Kelantan itu berkata, ulasan-ulasan negatif yang dikeluarkan pihak tertentu terhadap kenyataannya berdasarkan petikan dalam akhbar adalah tidak adil.

“Mereka perlu tanya saya di mana salahnya, saya sedia menjelaskan secara berdepan,” katanya kepada pemberita di pejabatnya di Kota Darul Naim di sini hari ini.

Persoalanya beranikah Majlis Fatwa Kebangsaan memanggil dan bersemuka dengan Tuan Guru Nik Aziz?

selamat berpuasa dan beribadah

http://nahrizuladib.com/wordpress/wp-content/uploads/2008/08/ramadan08-g.jpg

Wednesday, August 19, 2009

Hukuman Hudud: Keindahan Islam

Kedua-dua gambar di bawah adalah hukuman hudud yang dijalankan di Afghanistan sewaktu pemerintahan Taliban pada suatu masa dahulu.

Bayangkan jika Malaysia menjalankan hukuman hudud seperti di atas. Sudah tentu ribuan akan hadir ingin melihatnya dari dekat. Dan jutaan akan melihatnya melalui siaran langsung melalui kaca TV. Agak-agaknya beranikah lagi bakal pencuri/perompak/penyamun ingin melakukan kerja-kerja tersebut. Beranikah bakal perogol/penzina/pelaku maksiat melakukan kerja-kerja terkutuk berkenaan?

Nah! itulah Islam. Dan itulah hukuman yang Allah tetapkan untuk seluruh umat manusia. Jelas dinaskan di dalam AlQuran. Sungguhpun nampak seperti kejam namun untuk melaksanakannya amat susah kerana memerlukan saksi yang mencukupi dan disoal kenapa ia melakukan perkerjaan tersebut.

Bayangkan sebaik sahaja ia dilaksanakan sudah tentu kesannya sangat besar kepada kehidupan masyarakat secara keseluruhannya. InsyaAllah aktiviti jenayah dan maksiat akan turun mendadak secara 'drastik'. Masing-masing akan takut direjam dan dipotong tangan. Polis tidak lagi sibuk untuk menangkap penjenayah kerana tidak ada lagi jenayah yang keterlaluan. Penjara pula lama-lama akan kosong dengan penghuni. Tidak ada lagi pembaziran membina penjara dan menanggung makan percuma penjenayah dengan wang cukai rakyat.

Sudah tentu rakyat akan selesa kerana negara akan aman. Peniaga dan hartawan tidak lagi risau tentang pencuri. Kedai-kedai/rumah boleh ditinggalkan begitu sahaja kerana orang akan berfikir berpuluh kali untuk mencuri. Anak dara dan teruna tidak lagi berani untuk berkepit kerana masing-masing malu kerana akan dipandang serong oleh masyarakat dan mereka takut kalau-kalau terjebak dengan penzinaan.

Justeru itu, lihatlah apa yang berlaku pada hari ini di Malaysia. Pembunuhan boleh dikatakan berlaku hampir setiap hari. Rogol, zina, buang anak dan sebagainya boleh dikira mengikut kiraan 'minit'. Pihak berkuasa sudah mati akal nak membasmikannya. Kenapa? Kerana mereka 'sombong'. Tidak mahu mengikuti perintah Allah. Jadi tunggulah saat kemusnahanan yang pasti akan tiba dengan lebih parah lagi.

Monday, August 17, 2009

come on..help the poor


Rashimah Osman,17, yang menderita penyakit buah pinggang menghitung hari untuk menjalani pembedahan. Rashimah ditemui di rumahnya di Kampung Kudei, Kuching, Sarawak hari ini selepas menerima kunjungan Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Fadillah Yusof.- UTUSAN/AMIR HAFIZ ABD. RAHMAN

kemeriahan konvokesyen UTM kali ke 43



yang nampak meriah adalah semua tetamu memakai topeng muka..

Friday, August 14, 2009

Ramadan Kit...Laibaik ya ramadhan

ramadan_start-up_kit.jpg

aku bukan ustaz, tapi ada tanggungjawab sebagai seorang Islam..orang tengok gamba ni pun aku dah dapat saham di surga..insyaallah.Amin..Laibaik ya ramadhan.

Dhob banyak khasiatnya









Sunnah of the Dhab Lizard Delicacy

'Abdullah b. 'Abbas reported: I and Khalid b. Walid went to the apartment of Maimuna along with Allah's Messenger (may peace be upon him), and there was presented to him a roasted lizard. Allah's Messenger (may peace be upon him) stretched his hand towards It, whereupon some of the women who had been in the house of Maimuna said: Inform Allah's Messenger (may peace be upon him) what he intends to eat. Allah's Messenger (may peace be upon him) lifted his hand. I said: Messenger of Allah, Is it forbidden? He said: No. It is not found in the land of my people, and I feel that I have no liking for it. Khalid said: I then chewed and ate it, while, Allah's Messenger (may peace be upon him) was looking (at me).

This hadith came up when I took the AlMaghrib Code Evolved class in regards to things that the Prophet (saw) may have personally disliked, but they were still permissible.

But what really interested me, and many others, was to see what exactly this lizard looked like. In English its commonly referred to as the Spiny Tail Lizard (uromastyx microlepis). Apparently it is still a delicacy in some places in the Middle East. I have put some pictures below of what the lizard looks like and some "tasty" ways its served up.


Sempena pesta konvo UTM kali ke 43, terdapat sebuah gerai kecil yang menjual minyak dan makjun dhob ini. di situ juga anda berpeluang melihat sendiri dhob yang hidup tetapi kuat tidur.

sedikit sebanyak tentang dhob:

kepala seperti penyu, ada insang, lidah seperti lidah manusia, ekor berduri seperti buaya, berjari 5, warna kulit bertukar mengikut waktu, bukan haiwan 2 alam dan menjadi lemah apabila terkena air, dan bertukar jantina setiap 2 bulan. Kekuatan dhob boleh diperhatikan melalui daya tahannya disembelih 2 hari/ lebih baru mati.

Khasiat binatang hebat ini memang menakjubkan, tetapi itu semua bergantung kepada keizinan ALLAH. Sekian.

rujukan grab: here

Monday, August 10, 2009

lambat nya bantuan kerajaan negeri


KEMARAU... Mohd Fitri,13 dan adikya Mohd Adlin,11 memikul bekas gelen air untuk mendapatkan bantuan bekalan air dari JKR di Asa Jaya, Samarahan, Sarawak. Samarahan merupakan antara kawasan yang terjejas teruk apabila hampir sebulan terputus bekalan air akibat musim kemarau yang melanda negeri Sarawak. -UTUSAN/AMIR HAFIZ ABD RAHMAN

Come on la, MP Samarahan adalah anak Ketua Menteri, YB Sulaiman Taib, merangkap Timbalan menteri perseketuan. Kawasan ni bukan jauh sangat pun dari kuching, about 1 and half hour je..Sehari xda air pun dah cukup terseksa, apa lagi kehidupan di luar bandar yang langsung orang tak ambil tahu pun.

Sunday, August 9, 2009

pesta konvo datang lagi



Pesta Konvokesyen Universiti Teknologi Malaysia (UTM) adalah acara tahunan yang diadakan untuk meraikan para graduan UTM. Ini adalah kali ke-43 Pesta Konvokesyen diadakan di UTM. Pesta yang akan dijalankan selama 7 hari ini terdiri daripada pelbagai aktiviti yang menarik dan program yang sesuai dengan pelbagai lapisan masyarakat. Pesta Konvokesyen ini adalah dirancang, dianjur dan dilaksana sepenuhnya oleh para pelajar UTM dengan kerjasama Pejabat Hal Ehwal Pelajar, UTM. Proses pengurusan ini akan mampu mengukuhkan kemahiran generik dengan pengalaman yang diperoleh untuk memantapkan kualiti dan nilai kepemimpinan serta kerjasama sebagai suatu persediaan sebelum melangkah ke bidang pekerjaan. Ini adalah projek mega UTM dan ia akan diadakan di Padang Kawad Utama, UTM. Pada tahun lepas, jumlah pengunjung yang hadir ke Pesta Konvokesyen adalah sebanyak 70 ribu orang dan jumlah ini tidak termasuk para pelajar yang tinggal di kampus. Kira – kira 120 khemah akan disediakan untuk pameran, pasaran korporat dan kaunter promosi serta pelbagai penggerai yang menjual pelbagai jenis produk serta makanan untuk menarik pengunjung datang ke Pesta Konvokesyen UTM.

Tempat dan Tarikh
13 – 19 Ogos 2009
Padang Kawad Utama, Universiti Teknologi Malaysia.

Aturcara Program
klik sini

untuk keterangan lanjut, sila klik sini

p/s: konvo tahun ni xde cuti mid sem

Saturday, August 8, 2009

tentang kereta malaysia( bukan aku yang komen)

emel kat bawah ni dh byk kali d forward orang. Ade rasional jugak dia komen panjang2 nih..cuma kita hanya mampu untuk membuat renungan sahaja. dasar kerajaan xleh d ubah da.


http://hsudarren.files.wordpress.com/2008/01/new_proton_saga_1.jpg


http://www.prontocarrental.com/prontocar/ve/kancil.jpg

KOMEN-KOMEN MENGENAI PROTON KERETA 'KEBANGGAAN'
RAKYAT MALAYSIA


Mari kita bincang pasal kereta (specifically Proton). Saya pasti yang
kita semua nie matang dan boleh berbincang secara terbuka.
Pertama sekali saya sungguh berbangga kerana Malaysia berjaya
mengeluarkan
KERETA SENDIRI dan MALAYSIA BOLEH.
Sungguhpun kebanyakan dari kita tahu yang kereta itu sebenarnya
adalah
Mitsubishi dan Daihatsu (Perodua). Sungguhpun begitu saya
percaya dalam
setiap hati pengguna Proton di Malaysia tersimpan
sesuatu yang hanya dibincangkan
secara tertutup dan perkataan2
mereka tidak sampai ke perbincangan umum.


Saya mengambil inisatif bagi membincangkan perkara ini bagi
sesiapa yang berminat
untuk berkongsi pendapat secara matang dan
berilmiah semoga ia mendatangkan
manfaat bersama.


KUALITI

Kualiti kereta Proton yang diberikan kepada rakyat Malaysia adalah
seperti kita
semua dapat lihat, kena bola pun bole kemek/ kemik. Tetapi
bagi yang diekspot,
ke UK misalnya, kualitinya sungguh baik. memang
memenuhi piawaian negara berkenaan
yang ketat itu. Further more,
harga pulak murah. Warranty lama. Tapi mintak
maaflah, sebab mat2
saleh nie tak pandang sangat kete2 cam Proton nie. Memang ada
yang
beli tapi bagi mereka yang seperti orang2 veteran, orang2 budget kemut
atau
jadikan kereta sampingan. Kalau nak melawa tak de la nak pakai proton.
Jadi kalau kualiti sebegini diberi
kepada mat saleh, dan kualiti teruk untuk
rakyat Malaysia, saya pulangkan kepada
kawan2 semua untuk menilai.


BUATAN TEMPATAN

Asalnya nak Transfer Tech jepun ke Malaysia. Hmm jgn harap le jepun
nak ajar Malaysia camana nak buat enjin. Penyudahnya Proton jadi
tempat pasang body.
Enjin seketul datang dari Jepun. Yang peliknya
kereta yang dipasang di Malaysia
(buatan malaysia) lebih mahal dari
kereta yang diimpot seketul dari jepun
(ketepikan tax GILA tu).
Magic ke nie ?.

Rakyat masih tertunggu2 kereta BUATAN TEMPATAN yg sebenar
dan bukannya
Mitsu Gallant (Iswara), Mitsu Lancer (Wira), Daih Mira (Kancil),
Daih Terios (Kembara). Bila dah ada nanti harapnya harga takdela GILA ok?.


KEPUASAN

Once kita beli kereta Proton, bagi yang mengutamakan kepuasan,
PASTI nak tukar/
tambah beberapa perkara.

1. SPORT RIM (takkan guna Rim Bodo Proton tu)
2. Anti-Theft system (pencuri paling senang curi kereta proton)
3. Power window belakang (Proton la satu2 nya kereta yang buat Power
window Depan aje) dan sebagainya.

Cuba bandingkan kalau kita beli HONDA/ TOYOTA, kita basically tak
perlu dah tambah benda2 lain. Yang datang seketul tu dah cukup lengkap.
Melainkan
kalau betul2 gatal tangan, terpulanglah, kereta sendiri.


HARGA

Kereta yang paling murah sekarang ini (selain Kancil) di MALAYSIA adalah
Proton.
Sebab itulah ramai beli Proton , diulang sebab ITULAH ramai beli Proton.
Dan sebab ITULAH jualan Proton STILL NUMBER ONE. Sebab apa ?

Sebab rakyat Malaysia TIADA PILIHAN. Memang la Proton untung juta2
sebab orang
terpaxa beli dengan dia. Cuba kalau rakyat Malaysia ADA
PILIHAN,
jangan harap Proton sale nak NUMBER ONE. Cuba fikirkan
dengan harga dan
kualiti yang diberikan, saya tak jangka orang akan
memilih Proton.


Mengapa harga proton murah ?.

Sebenarnya harga Proton MAHAL !.


Bayangkan Honda VTEC baru harga RM 100,000.00 ++ setelah di TAX
sebanyak 300-400%
GILA! Jadi kalau tanpa TAX, harganya baru
RM 33,333.33 ++. Sedangkan Proton Iswara
Aeroback (TEMPATAN)
berharga RM 37,000.00 ++. Cuba bandingkan kualiti VTEC dengan

Iswara (jgn buat lawak la kawan), itu belum banding kualiti/harga Wira dll.
Jadi, murahkah Proton ??.

Kalau nak dihitung betul2, nilai sebenar Iswara tu mungkin sekitar RM20,000.00
dan Wira tu dalam 30,000.00 aje kalau dibandingkan dengan pengeluar
kereta lain.
Jadi maknanya selama ini rakyat Malaysia terpaksa membayar
LEBIH dari sepatutnya
untuk mendapat sebijik kereta yang rendah kualitinya.
Sebenarnya kita suka dan
sanggup untuk sokong kereta BUATAN TEMPATAN.
Tak beli Honda pun takpe. Tapi kereta
yg diberi tu biarlah BERBALOI
dengan harga. Rakyat Malaysia bukan semuanya
Milionaire.


SPARE PARTS

Antara sebab lain orang suka guna Proton ialah Spare Parts
dia MURAH. Pengguna
kereta lain kalau nak dapatkan spare
parts kadang2 kena order dan harga pun
tinggi. Harga Spare
Parts kereta lain ini pun tinggi disebabkan TAX terhadap
kereta
import yang tinggi. Jadi supplier tak berani nak ambik banyak stok.

Jadi bila nak baru nak order, order pulak tu sikit2 (runcit), harga pun
tinggilah. Mana taknya orang tak larat nak pakai kereta jenama lain.


KEMALANGAN

Semua orang tak mahu kemalangan. Nyawa ditangan tuhan. Tapi
kalau secara
saintifik, tin milo dan besi tiang gol, mana paling
senang rosak ?.

Untuk pengetahuan, bumper2 proton dipasang secara KLIP aje.
Kalau kemalangan
kecil, bumper yang jatuh dulu (kelakar).
Bumper bukannya dapat BUMP tapi
jatuh dulu. Bagi siapa yang
guna Wira, lampu signal depan paling senang nak curi.

Cungkil sikit, tertanggal le (klip). Dah rugi RM 300(sepasang).


EON

Hahahahha nie satu penghisap efficient. Saya tahu kompeni nie
bukan Proton tapi
kita sebagai pengguna kereta Proton tak boleh
elak cerita pasal EON.


Kereta yg keluar dari Proton baru RM31,000.00 (Iswara Aeroback 1.3),
dia
tambah bukan2 jadi RM37,500.00 (TYPE B belum lagi TYPE C,F dll).
hahahahaha free RM 6500 kat dia. Sport rim = RM 1000 ??,
Spoiler RM350??,yg lagi
kelakar...
Stripe (Sticker belang2 tepi pintu) = RM 150 hahahahahaha!


Selalu kalau tanya Salesman dia, kereta Proton ada banyak type
mengikut Acces yg dia bagi. Kalau beli Honda, takde type-type
nie dee..
Seketul dtg full Acces, puas ati. Sekali tu saya tanya,
Type 'A' ade jual lagi ?
Dia kata dah tak jual dah.
(Type A ialah paling takde dia punya Acces).

Kenapa lak tak jual ?. Dia kata Proton tak keluarkan dah jenis tu.
KOROK dia!! Kereta yg datang from Proton, Acces dia = Power
Window,Central Lock
dan Radio aje. Yg lain tu SEMUA EON yg
bubuh. Jadi camana kate Proton dah tak
keluar jenis tu ?

EON nie masa ekonomi OK, jgn harap le nak dapat kereta cepat,
kadang2 kereta
sampai 6 bulan baru dapat. Dia kata "Kalau nak
cepat bayar lebih 3-4 ribu,
kalau tak mau tak apa".
Amboi sombongnya dia. Kalau kita bayar 4 ribu,
esok jugak keluar
kete. Maknanya dia memang ada stok tapi nak untung segera.


Bila ekonomi gawat, Salesman terhegeh2 cari customer.
Seminggu bole keluar kete.
Ade salesman yg jual cuma 2 bijik
sebulan. Nak makan apa ?.
Masa tu baru la layan customer
dengan baik. Down payment bole rendah. Kalau dulu

takde 10 ribu dia suruh balik saja. Tapi AWAS sekarang nie
ekonomi naik balik,
siap le jadi balik cam dulu.


KENAPA BELI ??

Kalau tahu bermasalah, kenapa beli ?. Amboi sombong betul
org proton nie yea..
Mentang2 org KENA beli kereta dia. Kita
beli sebab TERPAXA (ulangan). Takkan
nak beli lori nak bawak
anak bini. Nak beli kereta TOYOTA, berapa lak harganya
(setelah tax).

Kancil ?? Perodua pun 2 X 5 jugak. Tak memadai si bantut tu harga

RM 26,000.00 ??. Kalau ikut spec yang diberi pun +- macam Proton
punya kualiti gak.
Masalahnya kancil nie jadi kereta kedua bole la (Perodua).
Atau family kita masih
tak ramai.Atau jalan dekat2.

Masalahnya, kita nie kebanyakannya orang bukan berada. Tak
mampu pakai DUA kereta.
Atau beli kereta lain bila family besar
sikit. Jadi kalau beli kereta tu
jadi pelbagai guna la. Dari pegi pasar
sampai balik kampung. Kalau pakai
kancil emm tahle.
Satu lagi, bukan nak sombong laa.. kita graduate dan level +- Executive.
Tapi takkan la dia samakan level kita dengan Moto aje atau Kancil.
Tapi nak buat
macamana, graduate atau tidak, keadaan memaksa
kita beli kancil, terpaksa la.
Kalau diberi pilihan, pemilik kancil mesti nak
kereta Sedan.


Kenapa beli Proton ?. Kereta dah menjadi barangan keperluan sekarang
dan
bukannya barangan mewah. Wake up, kata nak jadi negara maju.
Masalahnya harga
kereta dalah harga barangan Mewah.

Student2 Malaysia di US dapat beli kereta pakai duit loan.
Student di Malaysia ??? Nak beli moto pun harap Bapak tolong.

Kalau di US, kerja McDonalds pun dpt pakai kereta (bukan kereta
mewah, tapi
kereta yg dpt digunakan harian). Kalau di Malaysia
kerja McD, naik bas ajela.



STAFF PROTON

Maaflah kepada mereka kerana mesej ini bukan untuk mereka
kerana mereka semua
sebagai perlaksana dan bukan penentu
dasar. Eksekutif2 mereka tak dapat berbuat
apa2 dengan perkara
ini. Mesej ini untuk renungan bersama dan kalau dapat
dipanjangkan
ke Vice President, President, Senior Managers Proton lagi bagus.



AFTA

Penah dengar pasal AFTA ?. AFTA nie piawaian harga dunia
yang semua negara kena
ikut kalau nak bersaing dalam pasaran
dunia. Tak tau bila Malaysia nak implimenkan.
Kalau ON maknanya..
Harga kereta import tak bole lagi dicukai 300-400%.

Masa tu kita tengok, jualan Proton NOMBOR SATU atau tidak.
Masa tu Proton tak bole
lagi MANJA harapkan gomen punya tax
utk lakukan jualan. Kali ini Proton kena betul2
bersaing dari segi
KUALITI, LAYANAN, PELANGGAN, WARRANTY dan HARGA.

Tapi I dont think AFTA dalam masa terdekat nie. Kalau buat,
BUNGKUSSSS Proton.


Anyway, setakat ini saja untuk kali ini.
Maaf kalau ada nada yang emosional.

Just practicing my rights as a Malaysian and a User.
Macamanapun saya rasa mesej

saya ni masih dalam nada yang acceptable (tiada carut pls).

Sila beri komen/ teguran/ pendapat sekiranya ada.

Wassalam.

stop taking people's belonging

http://img.asiannet.com/customer/215432/comm/upimage/p_090313_07662.gif
pembaris 20 cm aku kene kapan pada hari khamis, bersamaan nisfu syaaban, hari amalan setiap manusia diangkat ke langit. waktu tu tengah buat quiz separation. fed up jugak asyik nak kene beli benda simple2 mcm ni..semoga Allah menambah rezeki aku..Amin