Wednesday, October 14, 2009

Wednesday, September 16, 2009

Tangan Ku Hulur Maaf Ku Pinta

http://4.bp.blogspot.com/_TMzUhKFW-X8/SNqRRlOVcrI/AAAAAAAAAs4/W1z3YOE9XFk/s400/Selamat%2520Hari%2520Raya%25204.jpg

Seikhlas kata kukirimkan
Setulus hati kulampirkan
Iringan takbir kebesaran
Memohon keampunan

Seikhlas kata kukirimkan
Setulus hati kulampirkan
Iringan takbir kebesaran
Memohon keampunan

Memohon ampun maaf dipinta
Menggunung kesalahan yang ada
Agar berpanjangan muhibbah mesra
Di hari mulia

Halal di halal sesama kita
Menghening jiwa
Menghulur tangan ikatan mesra
Tanda hati setia
Selamat hari raya

p/s: kejap lagi nak balik hometown Kuching, kepada sapa yang kenal, jemputlah datang ke rumah, raya ke-2 xda kat rumah OK, Selamat Hari Raya!..Bye Bye

Tuesday, September 15, 2009

Proton Tipu Rakyat Malaysia! Memang Tak Patut!

Kenapa Proton tak jual harga macam dekat Arab Saudi..?

Apa istimewanya orang Arab?

Kata "Rakyat didahulukan" … Kenapa orang Arab lebih diutamakan? Pemilik Proton di Malaysia semuanya dah kena tipu... Hahaha...

Harga Persona kat Saudi = SR 36,100

Harga Gen2 kat Saudi = SR 33,600

Harga Waja kat Saudi = SR 37,950

1 Saudi Riyal = RM 0.94
Maknanya harga Persona kat Saudi = RM 33,934 aje

Maknanya harga Proton Gen2 kat Saudi = RM 32,256 aje

Maknanya harga Waja kat Saudi = RM 35,673 aje…

Tu dah siap masuk tambang kapal pulak tu…

Haaaa… Ini baru harga Proton… Kalau aku tunjuk harga kereta bukan Proton, ada yang sakit jantung nanti…

"1Malaysia - Rakyat DiHULUkan, KeUNTUNGan DiuTAMAKkan..!"

Monday, September 14, 2009

Hanya minyak boleh diturunkan, kata Anwar

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan bahawa harga minyak boleh dikurangkan ekoran keuntungan besar yang diperolehi oleh syarikat minyak negara, Petronas.

"Selama lapan tahun saya menjadi menteri kewangan, harga selitar petrol hanyalah RM1.10. Hanya sekali saya naikkan harganya sebanyak tiga sen tetapi diturunkan semula kepada harga lama bila saya dapati kerajaan mampu memberi subsidi, dan pada masa itu Petronas mencatat keuntungan kira-kira RM30 bilion setahun," katanya.
“Sekarang mereka untung RM70 hingga RM80 bilion setahun dan mereka mahu naikkan harga minyak," kata dalam ceramahnya di Pantai Kundur dalam kawasan Parlimen Tangga Batu di Melaka.

Saturday, September 12, 2009

Di 10 malam terakhir Ramadhan

http://photos-p.friendster.com/photos/44/18/26568144/1_594694274l.jpg
Bulan Ramadhan yang mulia ini sudah menghampiri penghujungnya apabila kita sudah memasuki tahap ketiga Ramadhan iaitu tahap pembebasan umat Islam yang bertaqwa dari seksa neraka.

Penghujung Ramadhan ini juga kebiasaannya disebut-sebut sebagai 10 malam terakhir, di mana umat Islam diseru agar merebut peluang bagi menghidupkan malam-malam akhir Ramadhan yang begitu besar ganjarannya.

Ketika ini, umat Islam sangat dituntut supaya membuat banyak amalan, di mana malam Lailatul Qadar – yang digandakan pahala amalan pahala itu selama 1000 bulan.

Bermakna sesiapa sahaja yang melakukan amalan baik seperti membaca al-Quran, solat sunat dan apa jua yang baik, semuanya diberikan bonus 1000 bulan berturut-turut – satu ganjaran yang sangat mahal nilainya.

Anugerah Allah SWT ini tidak lain dan tidak bukan kerana umur umat Nabi Muhammad pendek berbanding umat Islam terdahulu.

Justeru, Allah SWT member peluang kepada kita untuk menggunakan kesempatan yang ada untuk beramal soleh sebagai bekalan di akhirat kelak.

Ketika ini jugalah nafsu kita sebagai umat Islam perlu dikekang sebaik-baiknya. Kerana kebiasaannya dipenghujung Ramadhan ini, surau-surau semakin lengang apabila masing-masing sudah bersiap sedia untuk menyambut hari raya.

Biarpun hari raya itu memang wajar disambut, janganlah sampai terleka hingga amalan-amalan yang sepatut ditingkatkan, tertinggal begitu sahaja.

Umat Islam perlu mencontohi Rasulullah SAW dan para sahabat terdahulu yang bersedih apabila akan meninggalkan Ramadhan yang penuh rahmat ini. Keadaan kita sekarang ini sudah berbeza apabila kita sudah terleka untuk meningkatkan amalan di 10 malam terakhir ini.

Umat Islam juga digalakkan beriktikaf di masjid dan surau-surau menuruti sunnah Rasulullah SAW dan isterinya – yang berhenti dari aktiviti-aktiviti lain untuk meghidupkan malam-malam terakhir tersebut.


Ramai di kalangan umat Islam yang bersedia awal untuk menyambut Syawal, namun berapa ramai yang bersedia untuk menghadapi kematian? Matlamat Ramadhan itu adalah untuk mencapai ketaqwaan.

Sesungguhnya terdapat 4 syarat untuk mendapat darjat taqwa iaitu :

1) Mesti ada rasa gerun pada ALLAH

2) Mereka yang patuh pada syariah

3) Mereka yang reda dengan pemberian ALLAH

4) Mereka yang membuat persiapan untuk menghadapi kematian.

Tiga amalan Nabi 10 malam terakhir

DALAM satu hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah dikatakan bahawa: "Barang siapa yang mendirikan Lailatul Qadar dengan iman dan ketakwaan, maka Allah akan menghapuskan semua dosanya yang berlalu."

Mendirikan malam al-Qadar bermakna mengisi malam itu dengan pelbagai ibadat dan menjauhkannya daripada semua perbuatan maksiat hingga ia benar-benar menjadi malam yang penuh kebaikan dan keberkatan.

Ada beberapa amalan yang dilakukan oleh Rasulullah saw dan sahabat pada malam-malam akhir Ramadan untuk mengisi Lailatul Qadar. Antaranya:

  • Mandi, berpakaian indah dan berharum-haruman

    Diriwayatkan oleh Ibnu Abi `Asim bahawa Huzaifah pernah mengerjakan qiyam Ramadan bersama Rasulullah dan melihat bahawa Baginda mandi pada malam itu. Ibnu Jarir pula berkata bahawa sahabat menyukai mandi pada malam-malam akhir Ramadan.

    Demikian pula beberapa riwayat daripada sahabat seperti Anas bin Malik dan ulama pada masa Tabi'in menyatakan bahawa mereka akan mandi, memakai baju indah dan berharum-haruman apabila berada pada akhir Ramadan.
  • Apa yang dilakukan oleh Rasulullah, sahabat dan Tabi'in ini adalah satu upaya untuk menyambut dan meraikan kedatangan Lailatul Qadar, sambil berdoa mendapatkan keampunan dan keberkatan malam itu.

  • Melaksanakan solat sunat, iktikaf dan membaca al-Quran.

    Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan satu hadis daripada Aishah, bermaksud: “Adalah Rasulullah apabila telah masuk 10 akhir daripada Ramadan, maka Baginda akan menghidupkan malam-malamnya, membangunkan keluarganya dan mengikat pinggangnya.”

    Sahabat dan ulama berbeza pendapat dalam memberi penafsiran terhadap hadis di atas. Tetapi, mereka bersepakat bahawa Rasulullah melebihkan ibadatnya pada 10 malam yang terakhir Ramadan.
  • Ibadat yang biasa dilakukan pada malam Ramadan adalah solat Tarawih dan Witir serta membaca al-Quran. Dalam salah satu hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud dari Amru bin `Ash bermaksud: “Barang siapa yang solat pada malam Ramadan dan membaca 10 ayat daripada al-Quran maka dia tidaklah dicatat sebagai orang yang lalai.”

    Mengerjakan solat dan membaca al-Quran pada pada malam yang akhir ini sangat penting hingga dalam salah satu riwayat dikatakan bahawa Rasulullah melakukan solat pada malam Ramadan dan membaca al-Quran dengan tertib.

    Baginda tidak akan melalui ayat rahmat terkecuali berharap agar Allah memberikan rahmat itu dan tidak melalui ayat azab terkecuali bermohon perlindungan daripada Allah daripada azab itu.

    Solat berjemaah juga sangat diutamakan pada malam akhir Ramadan hingga Imam Malik dan Imam Syafie berkata: “Siapa yang solat Isyak dan Subuh berjemaah pada malam al-Qadar, dia telah mengambil bahagiannya daripada malam itu.” Ertinya orang yang mengerjakan solat Isyak dan Subuh saja dianggap telah mendapat sebahagian daripada Lailatul Qadar, apa lagi mereka mengisinya dengan amalan lain sepanjang malam itu.

    Selain solat dan membaca al-Quran, 10 akhir Ramadan ini biasanya diisi oleh Rasul dengan beriktikaf di masjid dan tidak tidur bersama isteri-isterinya. Ini berdasarkan hadis Aishah yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, bermaksud:”Bahawa Rasulullah beriktikaf pada 10 hari akhir sampai Baginda wafat.”

  • Memperbanyak doa.

    Rasulullah bersabda doa adalah otak segala ibadat. Doa juga kunci daripada semua ibadat. Aishah diperintahkan oleh Rasulullah untuk memperbanyak doa pada 10 malam terakhir Ramadan.

    Dalam satu hadis daripada Aishah diriwayatkan at-Tirmizi, Aishah diajar oleh Rasulullah membaca doa pada malam al-Qadar.

    Ulama bersepakat bahawa doa yang paling utama pada malam al-Qadar adalah doa yang meminta keampunan dan kemaafan daripada Allah. Perkara ini seperti doa yang diajarkan Rasulullah kepada Aishah. Doanya berbunyi: “Allahumma innaka afuwun tuhibbul afwa fa' fu anni (maksudnya, Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah Maha Pengampun, yang suka Maha Mengampun, maka ampunilah aku ini).”

    Pada malam itu Allah akan mengabulkan semua permohonan dan doa, terkecuali terhadap empat golongan manusia. Ibnu Abbas berkata: “Semua doa pada malam itu diterima terkecuali doa orang meminum arak, anak yang derhaka kepada ibu bapa, orang yang selalu bertengkar dan mereka yang memutuskan silaturahim.”
  • Panadol Merbahaya

    http://www.muslimconsumer.org.my/ppim/images/newspost_images/panadol1.jpg

    JANGAN AMBIL & PANADOL ACTIFAST / SOLUBLE LAGI (TERUTAMA MEREKA YANG ADA GASTRIK)

    Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita. Ia merosakkan organ hati. Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun. Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.
    panadol2.jpg

    Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak. Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman. Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda. Panadol adalah sejenis “painkiller”, semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.

    Apa pun aku terpaksa ambik jugak, sebab dah nak balik raya, nanti x dapat naik 'belon' sebab demam..demi balik raya, nak tak nak ambik je la

    Tuesday, September 8, 2009

    Rasul Melayu reti buat blog

    Flag Blog Rasul Melayu

    Assalamualaikum,

    minta sahabat/sahabiah tolong FLAG blog ini agar ia di'block' secepat mungkin,

    blog 'rasul palsu melayu kahar'

    Patut diperangi golongan sesat macam ni

    http://messengerofgodtoday.blogspot.com/


    Cara flag:

    -buka blog tu.
    -klik gambar bendera on top of the blog (kat sebelah bendera tu ada tulis FLAG)
    -pilih kategori 'hate or violation' kemudian ikut arahan seterusnya sehingga akhir proses.
    -tahniah, sekurang2nya anda telah berusaha menyekat satu lagi ajaran sesat akhir zaman, hanya perlu luangkan masa kurang dari 3 minit (ikut keadaan internet jugak la...bulan2 pose ni berbaloi bersabar kan...)