Tuesday, March 3, 2009

rendahnya maruah pekida!


hari ni di dalam sejarah, persidangan dewan di jalankan di bawah pokok. nampaknya seperti satu perkara pelik tapi itu lah yang patut di lakukan dengan undang undang pelik negara kita. lokasi pokok itu boleh di jaga untuk di masukkan di dalam sejarah perak.


perlu di jelaskan bahawa kertas larangan dan penutupan dewan ADUN telah di keluarkan semalam tanpa tanda tangan. kerana menyedari kesilapan itu, maka lewat petang, notis itu telah di tanggalkan. Dalam masa yang sama FRU telah mengawal tempat tersebut sejak semalam. bermakna tiada lah orang yang boleh memasuki kawasan tersebut kecuali mereka mereka yang ditugas kan oleh pihak bangunan SUK. Yang nyata, ia di tanggalkan oleh pihak SUK.

bila notis itu di buka, maka bangunan itu sepatutnya boleh digunakan oleh Speaker dan ADUN untuk bersidang. malangnya hak mereka terus di nafikan oleh pihak FRU. lantas mereka terpaksa bersidang bawah pokok sekitar 200 meter jaraknya dari bangunan SUK. dengan bantuan dari orang ramai seramai 1,000 orang, majlis tersebut berjalan lancar seperti yang diharapkan. 2 usul dan 1 surat telah di luluskan.

menurut berita yang di dengar, terdapatnya satu arahan dari .................... untuk mengadakan sidang tersebut. maka selepas ni keputusan membubarkan DUN akan di persembahkan kepada Baginda Sultan Perak untuk meluluskan.

ada yang berkata, speakar dan ADUN tidak mengikut undang undang dan tidak sabar di dalam mengadakan persidangan. tapi ada pihak pula mengatakan bahawa undang undang untuk tidak membenarkan Speaker dan DUN masuk ke dewan juga menyalahi undang undang. tak kira lah apa pun yang pasti persidangan telah berjalan dan sekarang kita menanti kelulusan dari Sultan.

jangan cerita tentang undang undang kerana undang undang negara sudah dan akan terus di cabul oleh UMNO dan BN. antara contohnya ...
lihatkan beberapa beruk UMNO@Pekida yang sewenang wenangnya membuat provokasi yang bahaya ketika ADUN dan Speaker cuba masuk ke dalam kawasan bangunan. Malah ada DUN yang kena penumbuk kumpulan pekida tersebut ketika di depan pintu masuk SUK. Ia di lakukan di depan FRU dan polis. tiada sebarang tindakan di buat oleh pihak berkuasa. seolah olah UMNO itu cukup berkuasa sehingga undang undang itu mak bapak diorang punya.

sehingga saat ini, kumpulan pekida sudah berada di bawah pejabat DAP, lokasi sidang akhbar. mereka membaling baling cawan dan kerusi seperti orang hilang akal. mana pihak berkuasa? undang undang apa? undang undang kepala bapak diorang?

maka buang lah tajuk undang undang itu dari terus di bicarakan. - kerabubersuara

tajuk kat utusan pulak: • Penyokong pakatan pembangkang, BN bergaduh

IPOH 3 Mac – Pergaduhan hampir tercetus antara penyokong pakatan pembangkang dan Barisan Nasional (BN) pukul 11.30 pagi ini di sebuah restoran berhampiran pejabat DAP negeri apabila sekumpulan penyokong India cuba menyerang kumpulan pertubuhan bukan kerajaan Melayu.(Pekida)

Bagaimanapun keadaan berjaya ditenangkan oleh penyokong kedua-dua pihak. - Utusan

Pekida tu NGO ke? Kalau gitu yakuza ke samseng geng kapak ke pun NGO jugak.

1 comment:

Shitsurei shimashita said...

Pekida ke 3 line ke ape ke~ poyo je! kata tolong agama, bangsa kah tp hampeh!