Monday, March 2, 2009

woi macha...sapa yang menghina makhamah?

Zambry dan enam Exco berkenaan yang merupakan plaintif turut memohon supaya mahkamah mengisytiharkan mereka berhak menghadiri dan mengambil bahagian dalam semua sidang DUN dan menjalankan segala fungsi dan kewajipan.

Sivakumar telah memanggil persidangan tergempar DUN Perak esok dan dilaporkan telah menghantar notis kepada semua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kecuali Zambry, enam Exco berkenaan dan tiga lagi ADUN Bebas.

Dalam tuntutannya itu, Zambry berkata, beliau mempunyai hak untuk menghadiri sidang DUN.

Saman pemula itu difailkan melalui para peguam Datuk Hafarizam Harun, Badrul Hisham Abdul Wahab dan Ong Teng Boon di Mahkamah Tinggi Ipoh pada 3.55 petang dan lebih 50 penyokong Barisan Nasional (BN) berada di luar mahkamah.

Zambry berkata, pihaknya turut memohon mahkamah mengisytiharkan Dewan Undangan Negeri Perak tidak terikat dengan apa-apa perintah, arahan atau petunjuk daripada Sivakumar.

"Saya ingin mengatakan bahawa apa jua isu sama ada kononnya penggantungan saya dan enam plaintif yang lain, hak menghadiri sidang Dewan dan sebagainya sekarang adalah di hadapan Mahkamah, justeru itu apa jua tindakan YB Sivakumar bolehlah dianggap sebagai subjudis dan berunsur menghina Mahkamah," katanya.

Beliau menggesa Sivakumar supaya bertindak mengikut lunas undang-undang dengan kawarasan dan kewajaran selaras dengan sumpah beliau untuk mempertahankan UndangUndang Tubuh Negeri Perak dan kesetiaan tidak berbelah bahagi kepada Sultan Perak.

Menteri Besar berkata persidangan tergempar yang diuar-uarkan esok adalah sidang yang tidak sah dan boleh dianggap sebagai suatu sidang yang menyalahi undangundang kerana tidak mendapat perkenan Sultan Perak.

"Saya selaku Menteri Besar bersama barisan Exco ingin menegaskan bahawa sepanjang pengetahuan saya, tiada perkenan Paduka Seri Sultan Perak terhadap yang dikatakan sidang Dewan Khas/Tergempar yang kononnya akan bermula sidangnya pada 3 Mac 2009 (esok) seperti yang diuaruarkan oleh YB Sivakumar," kata Zambry.

Sidang tergempar dijadualkan 10 pagi.

hang jadi MB pun haram

hang tak tahu ke?

No comments: