Monday, February 23, 2009

nostalgia PRK MPP

Baru-baru ni,semua kampus universiti awam di Malaysia selesai mengadakan PRK mereka. Bagi aku, sebagai student UTM, PKR ni takde memberi manfaat langsung kepada aku. Yang wajib bagi aku hanyalah mengundi saja.

Bermula dengan prosedur biasa setiap pilihanraya, Penamaan calon diadakan. Sape yang betanding aku pun tak kenal dan tak nak tau. Penamaan calon ni dibuat kat rumah alumni, jaoh jugak la nak pergi, tapi waktu pesta konvo boleh pulak pergi kat situ. Yang aku penah dengar kat UTM ni ade 2 "parti' yang bertanding, Aspirasi dan Promahasiswa. Ramai yang cakap aspirasi ni pro UMNO/BN dan promahasiswa ni pro pembangkang.

Lepas tu berkempen. Selama aku duduk kat UTM tak pernah lagi aku pergi tengok calon-calon berkempen sebab tak ade langsung yang bagitahu tempat dan masa berkempen. Dalam tempoh ni jugak perang poster pun bermula, ade yang siap buat bentuk nama dia lagi untuk pancing undi. Ade yang gantung kat arked, fakulti, pondok bas sampai kat pintu bilik pun ade. Aku rase ade kekurangan sikit kat poster tu sebab tak letak dia dari 'parti' mana yang dia wakili. Tak cukup dengan poster bagi kad nama pulak, antara kandungannya pencapaian diaorang waktu jadi MPP lepas, kebolehan, pengalaman, dan macam-macam lagi. Kalau boleh letak la no. handphone kat situ (bagi calon permpuan), baru boleh face to face..hehe. Pas tu pada saat-saat akhir berkempen ade la masuk sms calon-calon yang dicadangkan oleh pihak-pihak tertentu. Bagi aku malas nak tahu calon mana yang akan dipilh esok.

Keesokan harinya, kuliah macam biase. Tak tahu pulak hari tu hari membuang undi. Tapi kalau tak mengundi kena beri surat tunjuk sebab kat dekan. Nak tak nak pergi ngundi je la. Dah sampai tempat mengundi takde la macam dalam tv orang beratur panjang. Ha, time mengundi pulak, aku teringat sms member semalam, tapi malas la aku nak bukak handset waktu tu, jadi pangkah aje lah kat gambar awek yang cun-cun tu. Untung dia orang aku yang undikan.Dah habis mengundi ade pulak dapat hadiah buku diary UTM,air kotak dan notepad. Tak cukup dengan tu fakulti aku buat cabutan bertuah lagi, ade la member ni memang bertuah dapat pendrive 1Gb.

Jadi macam tu je lah perjalanan PRK bagi aku, kawan-kawan aku hampir semuanya melalui detik-detik PRK ni macam aku jugak. Memang tak memberi kebaikan untuk aku langsung. Bila yang menang menjadi MPP, dia orang dah tak menyebelahi mahasiswa lagi, sebab dah jadi pengampu pihak pentadbir.

Jadi student ni mesti enjoy, dah grad nanti baru lah sibuk hal politik ni.